El passat 19 de novembre, el Consell de Ministres va aprovar, a proposta del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, un nou Reglament d’Estrangeria amb l’objectiu d’adaptar la legislació a l’actual context migratori, cobrir les demandes del mercat laboral i facilitar la inclusió dels estrangers, alhora que es fa front al repte demogràfic del país. A més, aquest reglament compleix amb la normativa de la Unió Europea, amb la transposició de directives pendents i l’aplicació dels reglaments comunitaris.
Principals novetats: Visats
Una de les novetats destacades és la creació d’un títol específic per als visats, el qual clarifica els procediments, els requisits i les autoritzacions generals. Totes les autoritzacions inicials tindran una durada d’un any, mentre que les renovacions seran de quatre anys, evitant així que les persones migrades quedin en situació irregular de manera sobrevinguda. A més, s’elimina la necessitat d’abandonar Espanya per obtenir la residència de llarga durada després d’una autorització temporal.
També s’amplia a un any el visat per a la cerca de feina, que abans era de tres mesos. Aquest visat facilita la recerca d’ocupació en determinats sectors i regions, ajudant tant les persones migrants a trobar feina adequada a les seves habilitats com les empreses a cobrir vacants.
Principals novetats: Figures d’Arrelament
El Reglament també millora les figures d’arrelament, una característica exclusiva d’Espanya dins de la Unió Europea. Aquestes figures permeten regularitzar les persones migrants mitjançant cinc modalitats: social, sociolaboral, familiar, socioformativa i de segona oportunitat. Aquesta última, una novetat important, s’adreça a aquelles persones que han tingut autoritzacions de residència en els últims dos anys però que no han pogut renovar-les per diferents motius.
Les condicions per accedir a aquestes figures es flexibilitzen, reduint el temps de permanència a Espanya de tres a dos anys i permetent treballar des del primer moment, ja sigui per compte propi o per compte aliè. A excepció de l’arrelament familiar, que tindrà una durada de cinc anys, totes les altres autoritzacions seran de durada anual.
Tres eines d’inclusió: Treball, formació i família
Aquest reglament ofereix tres vies fonamentals per a la integració: el treball, la formació i la unió familiar.
- Treball. La majoria de les autoritzacions establertes permeten treballar des de l’inici, sense necessitat de sol·licitar una autorització de treball addicional. Això inclou les persones que arriben per estudiar, que podran treballar fins a 30 hores setmanals. A més, s’ha creat una autorització específica per a treballs temporals, millorant les condicions laborals i d’habitatge per als treballadors temporers, així com la seguretat social i la protecció dels drets laborals. Les condicions per canviar d’empresari s’han flexibilitzat per evitar abusos laborals.
- Formació. Els estudiants migrats també es beneficiaran d’un nou règim, amb una autorització de residència per estudis que tindrà la mateixa durada que la seva formació. A més, podran treballar fins a 30 hores setmanals durant el període d’estudis. Els centres educatius també tindran noves obligacions, garantint una millor protecció per als estudiants migrants.
- Família. Pel que fa a la reagrupació familiar, el nou Reglament amplia l’edat dels fills reagrupats fins als 26 anys (en lloc dels 21 anys anteriors). A més, s’introdueixen novetats importants, com la possibilitat d’incloure parelles no registrades formalment, sempre que acreditin una relació afectiva estable. A més, el reglament permet la reagrupació dels fills i pares de víctimes de tracta, violència sexual o de gènere.