A partir de l´1 de gener de 2023 va entrar en vigor el nou impost que gravarà amb 0,45€ el quilo de plàstic no reciclat afectant als operadors que fabriquin en territori espanyol, adquireixin a un Estat membre UE o bé importin:

  • Envasos de plàstic no reutilitzables
  • Productes plàstics semielaborats destinats a l´obtenció dels esmentats envasos
  • Tancaments d´envasos.

Per tal de delimitar una mica l´abast, indicar que l´Impost s´aplica a les tres categories d´envàs de plàstic no reutilitzable que existeixen:

  1. Envàs primari (que seria l´embolcall en contacte amb el producte),
  2. Envàs secundari (el que serveix per agrupar productes) i
  3. Envàs terciari (el que s´utilitza per protecció al transport de mercaderies, com pot ser el retractilat de les partides que s´envien).

Important identificar dins la nostra organització si en algun moment del procés trobem algun tipus dels envasos esmentats, per tal d´analitzar l´impacte.

Alguns exemples de productes afectats enumerats per l´AEAT serien: Blisters que continguin un o varis productes, bobines retràctils, bosses i sacs de plàstic, bosses de congelació de productes, bosses per envasat al buit, pel·lícules o làmines per recobrir aliments o tetrabrics, entre d´altres.

S´ha d´analitzar molt bé l´impacte que aquest nou impost pot tenir en la nostra activitat: si som fabricants d´aquest tipus de productes segurament estarem subjectes a l´impost i a les obligacions d´informació que se’n deriven. Si adquirim aquest tipus de productes a un proveïdor interior, malgrat suportarem l´impost, segurament aquest no ens generarà més obligacions formals.
Si les adquisicions les fem a operadors intracomunitaris o bé ho importem de tercers països, haurem de ser curosos ja que en aquests casos en som els contribuents, haurem d´autoliquidar l´impost i portar-ne el registre normalment associat als impostos especials.

A efectes de l´acreditació del percentatge de plàstic no reciclat inclòs en els envasos, la normativa contempla únicament el certificat emès per la ENAC per plàstics segons UNE-EN 15343:2008. En compres interiors no hi ha problema perquè el fabricant és l´obligat, en importacions serà Aduanes qui calcularà l´impost que hem de pagar, però en adquisicions intracomunitàries recordem que som nosaltres els subjectes passius: Serà molt complicat  que el proveïdor europeu ens faciliti aquest tipus de certificat, ja que a la resta de la UE no aplica aquest impost (llevat a Itàlia, on l´han posposat).

Per facilitar aquest tràmit, com a novetat, l´Administració permet per aquest exercici 2023 que el fabricant ens proporcioni una declaració responsable on s´indiqui el percentatge de plàstic no reciclat contingut en els envasos que ens ha fet arribar.

El fet d´haver de calcular la base imposable pel plàstic considerat no reciclable o bé l´obligació de certificar el percentatge de plàstic reciclat/no reciclat dels nostres productes de ben segur que comportarà la revisió dels contractes amb els nostres clients/proveïdors.
Pel que fa a les obligacions comptables que comporta l´Impost, l´AEAT permet l´enviament del llibre d´existències del primer semestre durant el mes de juliol 2023.

Queden exempts de l´impost els plàstics reciclats i els d´ús farmacèutic. La norma també contempla l´exempció per a contribuents ocasionals que adquireixin menys de 5 quilos mensuals de plàstic no reciclat.

Aquest fet fa que els productes que incloguin aquest tipus de plàstics estiguin en un clar desavantatge davant de la resta de productors i distribuïdors europeus, i entre els més afectats, la industria agroalimentària, ja molt castigada per l´augment en el preu de les matèries primeres i de l´energia.

Com sempre quedem a la seva disposició per analitzar i assessorar-los en els aspectes que aquest nou impost pugui suposar en el seu negoci.

Contacta amb nosaltres!

Resum de la privadesa
Feliu Consultors

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.